2

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

زمانی که زوجین با یکدیگر اختلاف داشته باشند، و ادامه زندگی برای آنها دشوار باشد و دیگر تمایلی برای ادامه زندگی مشترک با یکدیگر را نداشته باشند. میتوانند با توافق با یکدیگر به زندگی خود تحت عنوان طلاق توافقی پایان دهند.

در طلاق توافقی زوجین راجع به همه امور خود با هم توافق دارند و درباره کلیه حق و حقوق و تکالیف یکدیگر از جمله مهریه که بحث انگیزترین آن ها می باشد. حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، نفقه زوجه و نفقه فرزندان، جهیزیه، اجرت المثل دوران زوجیت (در صورت زندگی مشترک) با یکدیگر به توافق می رسند. مرکز مشاوره حقوقی پیام مشاور در زمینه مشاوره طلاق رایگان میتواند بهترین گزینه برای دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی برای حل مشکلات شما باشد.

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

با توجه به قانون جدید حمایت خانواده و بخشنامه ۵۵/۱۳۱۰۴/۹۰۰۰ در تاریخ ۵/۹/۱۳۹۷ به دلیل کاهش آمار طلاق و جلوگیری از تصمیمات زودگذر که ناشی از تصمیمات آنی می باشد.

ثبت طلاق بدون ارائه گواهی مراکز غربالگری امکان پذیر نیست. بنابراین اگر زوجین تمایل به طلاق توافقی داشته باشند. 

باید ابتدا به سامانه نوبت دهی www.zaman.behzisti.net یا سامانه تصمیم مراجعه کرده و با وارد کردن مشخصات سجل شناسنامه یکی از مراکز غربالگری مشاوره را انتخاب کنند. در صورتی که نیاز به وکیل تلفنی رایگان دارید با ما تماس بگیرید تا تمامی مراحل را برایتان بازگو کنیم.

 مرکز فوق بعد از ثبت اطلاعات زوجین در زمان تعیین شده آنها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی معرفی می کند که زوجین باید در زمان تعیین شده در آنجا حضور داشته باشند.

مشاوره در مراکز بهزیستی

مشاوره های بهزیستی برای طلاق توافقی در بازده زمانی ۴۵ روزه و در یک تا پنج جلسه تشکیل خواهد شد. تعداد جلسات بستگی به اوضاع و احوال زوجین دارد. مشاور بعد از بررسی اوضاع و شرایط زوجین اگر تشخیص دهد، که امکان سازش و ادامه زندگی برای آنها وجود ندارد گواهی عدم سازش صادر می کند. بعد از ثبت به دادگاه برای تعیین وقت و جلسه دادرسی ارسال شود.

 زوجین باید در زمان تعیین شده در دادگاه حضور داشته باشند که بازه زمانی آن ۱۵ الی ۳۰ روزه می باشد البته محاکم خانواده هیچ الزامی در رعایت بازه مقرر شده ندارند.

بعد از طی شدن تشریفات قانونی حکم طلاق صادر می شود و زوجین تا ۳ ماه زمان دارند تا طلاق خود را به ثبت برسانند.

اگر به هر دلیلی ۳ ماه مهلت تعیین شده تمام شود و طلاق توافقی ثبت نشود همه مراحل و توافقات منتفی می شود. علاوه بر این باید توجه داشت که در اجرای صیغه طلاق در صورتی که خانم باکره باشد

باید گواهی سلامت را به دفتر ازدواج و طلاق ارائه دهد. تا امکان پاک شدن نام همسر از طریق ثبت احوال فراهم شود.  همچنین در صورت عدم باکرگی باید گواهی عدم بارداری را به دفتر ازدواج و طلاق ارائه دهد.

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

مدارک لازم برای طلاق توافقی

۱- اصل و کپی شناسنامه

۲- اصل و کپی کارت ملی

۳- اصل عقدنامه یا کپی

۴- گواهی عدم سازش

۵- گواهی عدم بارداری یا گواهی سلامت باکرگی

۶- وکالتنامه محضری در صورت اختیار وکیل (در زمان اعطای وکالت برای طلاق).

مزایای طلاق توافقی

طلاق توافقی یک سری مزایا دارد که به اختصار به آنها اشاره می کنیم:

۱- کوتاه ترین زمان ممکن برای صدور حکم طلاق

۲- جلوگیری از رجوع مکرر زوجین به دادگاه خانواده

۳- استرس کمتر فرزندان

۴-  تنش و استرس کمتر زوجین و اطرافیان

۵- عدم تشکیل پرونده در دادگاه های خانواده

معایب طلاق توافقی

۱- نتیجه سریع که احتمال تصمیم گیری نادرست و پشیمانی بعد از طلاق را ایجاد می کند.

۲- از دیگر معایب طلاق توافقی آن است که شوهر هیچ اجباری برای آمدن به محضر پس از صدور حکم را ندارد.

۳- در طلاق توافقی بسیاری از زوجین به دلیل صرف نظر از حقوق خود دچار پشیمانی شده و اظهار ندامت می کنند.

نحوه طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور

طبق تبصره ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده اگر یکی از زوجین یا هر دو متقاضی برای طلاق توافقی در خارج از ایران ساکن باشند، میتوانند مراحل طلاق توافقی خود را در دادگاه های ایران و توسط وکلای دادگستری انجام دهند.

در این باب می توان به ماده ۳۴ قانون آیین دادرسی مدنی استناد کنیم. (وکالت ممکن است به موجب سند رسمی یا غیر رسمی باشد. در صورت اخیر، در مورد وکالت نامه های تنظیمی در ایران، وکیل می تواند ذیل وکالت نامه تأیید کند که وکالت نامه را موکل شخصا در حضور او امضاء یا مهر کرده یا انگشت زده است.

در صورتی که وکالت در خارج از ایران داده شده باشد باید به گواهی یکی از مأمورین سیاسی یا کنسولی جمهوری اسلامی ایران برسد. مرجع گواهی وکالت نامه اشخاص مقیم در کشورهای فاقد مأمور سیاسی یا کنسولی ایران به موجب آیین نامه ای خواهد بود.

توسط وزارت دادگستری با همکاری وزارت امور خارجه، ظرف مدت ۳ ماه، تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه خواهد رسید. اگر وکالت در جلسه دادرسی داده شود، مراتب در صورتجلسه قید و به امضای موکل می رسد و چنانچه موکل در زندان باشد، رئیس زندان یا معاون وی باید امضا یا اثر انگشت او را تصدیق نمایند.

تبصره: در صورتی که موکل امضا، مهر یا اثر انگشت خود را انکار نماید، دادگاه به این موضوع نیز رسیدگی خواهد نمود).

یک سری روش ها با توجه به ماده فوق وجود دارد که به این صورت می باشد:

۱- اگر زن و شوهر هر دو در خارج از کشور ساکن باشند، باید هر دو به سفارت یا کنسولگری در کشور مقیم مراجعه کنند. به یکی از آشنایان یا بستگان وکالت بدهند تا شخص مذکور بتواند در ایران با توجه به وکالتنامه ای که دارد به وکیل دادگستری مراجعه کرده و به وکیل وکالت بدهد.

۲- اگر یکی از زوجین در خارج از کشور ساکن باشد و دیگری در ایران سکونت داشته باشد، می تواند به سفارت خانه یا کنسولگری مراجعه کرده و به زوج یا زوجه ای که در ایران سکونت دارد وکالت بدهد تا بر اساس همین وکالت نامه بتواند به وکیل وکالت بدهد.

۳- زوجینی که در خارج از کشور ساکن هستند می توانند با حضور در کنسولگری یا سفارت خانه ایران در آن کشور به صورت مستقیم به خود وکیل دادگستری وکالت بدهند.

مزایای وکیل طلاق توافقی

در صورتی که زوجین وکیل اختیار کنند دیگر نیازی به حضور طرفین در تمام مراحل دادگاه و اجرای صیغه طلاق در دفترخانه وجود ندارد.

برای کسانی که تاکنون در دادگاه حضور نداشته و آشنایی کافی با امور حقوقی را ندارند.

 همچنین به دلیل شاغل بودن یا سایر مسائل تمایلی به مراجع قضایی را ندارند بی شک گرفتن وکیل به دلیل آشنا بودن به شعب دادگاه و رویه قضایی بهترین و سریعترین راه خواهد بود. 

همچنین بهتر است برای حفظ حرمت طرفین و جلوگیری از تنش و درگیری به وسیله وکیل خانواده، طلاق توافقی را انجام دهید.

نحوه ارتباط با مرکز مشاوره حقوقی تلفنی پیام مشاور

برای گرفتن مشاوره طلاق توافقی می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته تا وکلای پیام مشاور شما را، راهنمایی کنند.

مرکز مشاوره حقوقی تلفنی پیام مشاور با استفاده از بهترین و مجرب ترین کارشناسان، وکلای دادگستری این افتخار را دارد، مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی را برای خدمت به هموطنان عزیز عرضه نماید.

2 دیدگاه

2 دیدگاه در “طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟
  1. سلام بنده ۱۸ ساله ازدواج کردم سه تا بچه هم داریم.
    در طول این سالها بارها متوجه رابطه تلفنی شوهرم با زنان دیگر شده ام اما به روی خودم نیاوردم .حدودا سه ماه پیش هم دوباره متوجه شدم شوهرم با یک زن متاهل در ارتباطه که اون عکسهای زیادی با لباسهای باز برای شوهرم در واتساپ فرستاده بود وقتی به همسرم گفتم اون موقع دعوامون شد که همسرم روبه قبله قسم خدا و قران رو خورد که دیگه با این خانم کات میکنه و هر بار هم حرفش پیش می اومد باز هم از ته دل و با عسبانیت قسم خدا پیغمبر می خورد که همون موقع این رابطه تموم شده .
    تا یکی دو روز پیش به تور اتفاقی متوجه دوباره با همون خانم که متاهل هم هست به صورت تلفنی در تماس هستند وقتی بهش گفتم شروع دعوا کتک کاری بنده کردن میگه تو مشکل روانی داری
    من هم با استفاده از برنامه همراه اقدام به دریافت ریز مکالمات و پیامک های ایشون کردم و متوجه شدم که انها هر روز اون هم مکرر یعنی هر روز ۲۰یا۳۰تا پیامک و حد اقل یک ساعت مکالمه تلفنی داشتند در ضمن اون زن تهران زنگی میکنه و ما جنوب هستیم ایا این مدارک میتواند در دادگاه خوانواده برای طلاق و دریافت حزانت بچه هایم کمک کننده باشد؟

    1. سلام در خصوص مدارک مورد مشاهده شما تنها می توانید به عنوان رابطه نامشروع در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت نماید و اما درخصوص طلاق اگر بتوانید رابطه نا مشروع شوهر را در دادگاه کیفری ثابت کنید با درخواست طلاق و بخشش مهریه، شاید بتوانید طلاق بگیرید.بسته به نظر قاضی دارد و در خصوص حضانت نیز مصلحت فرزند مورد توجه قاضی است

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Moshaver Icon
Call Call Eitaa