0

طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن، یکی از انواع طلاق می باشد که دارای یک سری شرایط خاص در قانون مدنی ایران است. در این شرایط، امکان بازگشت مجدد مرد به زن بعد از جاری شدن صیغه طلاق وجود ندارد. تنها در صورت انجام عقد مجدد، این محدودیت برداشته می شود.

این نوع طلاق در مقابل انواع طلاق های دیگر می باشد که قانونا هیچ حقی برای مرد وجود ندارد که بتواند به زن خود بازگردد.

اقسام طلاق بائن

 دارای انواع و اقسام مختلفی می باشد که در ادامه در رابطه با آنها بیشتر توضیح خواهیم داد:

طلاق قبل از نزدیکی

این نوع طلاق زمانی انجام می شود که زن و شوهر هیچ گونه رابطه نزدیکی با یکدیگر نداشته باشند و تصمیم بگیرند که زندگی زناشویی خود را به اتمام برسانند. طلاق بائن قبل از نزدیکی تنها در صورت عدم همبستر شدن زن و مرد با یکدیگر انجام می شود.

طلاق زن یائسه

بر طبق قانون، طلاق زن یائسه از نوع طلاق بائن می باشد. تنها در صورتی که زن در سن یائسگی باشد از این شرایط جهت طلاق برخوردار خواهد شد.

طلاق بائن خلعی

دلایل مختلفی باعث می شوند که زن علاقه ای به مرد خود نشان ندهد. در این شرایط زوجه تمایل به ادامه زندگی مشترک با زوج خود را ندارد.

بر طبق ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی ایران، زوجه می تواند فرایند طلاق خود را در قالب طلاق بائن خلعی پیگیری نماید. در این شرایط، زن می تواند اموال خود را از جمله مهریه یا چیزی معادل آن را به مرد ببخشد و از بند زندگی زناشویی رها شود.

سه طلاقه کردن

در برخی از شرایط، امکان دارد زن و شوهر سه بار از یکدیگر طلاق گرفته باشند. بر طبق قانون، سومین طلاق آنها از نوع طلاق بائن خواهد بود.

طلاق صغیره

اگر دختری قبل از رسیدن به سن بلوغ طلاق بگیرد، طلاق او بر طبق قانون از نوع طلاق بائن خواهد بود. سن بلوغ برای یک دختر، ۹ سال تمام در نظر گرفته شده است.

ویژگی های مهم طلاق بائن

هرگونه رابطه زناشویی با جاری شدن صیغه طلاق در این شرایط از بین می رود. تنها در صورتی امکان رجوع بین زن و مرد فراهم می شود که مجددا بخواهند با جاری شدن صیغه نکاح، زندگی مشترک خود را آغاز نمایند.

یکی از مهمترین نکات در رابطه با این نوع طلاق، عدم اجازه مرد جهت رجوع به زن خود حتی در دوران عده می باشد. زن تا پایان عده طلاق، امکان ازدواج با مرد دیگری را ندارد. در قانون مدنی ایران، امکان ازدواج مجدد برای زن تا اتمام دوران عده وجود نخواهد داشت.

شرایط دریافت مهریه در طلاق بائن

یکی از مهمترین نکات، در رابطه با شرایط دریافت مهریه در طلاق بائن می باشد. زن می تواند در این نوع طلاق مهریه خود را به طور تمام و کمال دریافت کند، اما چند نکته مهم وجود دارد که باید در رابطه با آنها اطلاعات کسب نمود.

  • اگر طلاق از نوع خلع و مبارات باشد، زن بخشی از مهریه خود یا تمام آن را می تواند در صورت آزاد شدن از بند زندگی زناشویی به مرد اعطا کند.
  • اگر نزدیکی بین زن و شوهر اتفاق نیفتاده باشد، طلاق از نوع بائن خواهد بود. در این شرایط، زن تنها قادر به دریافت بخشی از مهریه خود می باشد. در صورتی زن می تواند مهریه خود را به طور تمام و کمال از مرد دریافت نماید که نزدیکی بین آنها اتفاق افتاده باشد.

نکات مهم در رابطه با طلاق بائن

برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که طلاق توافقی همان طلاق بائن می باشد. طلاق توافقی در واقع زیرمجموعه ای از طلاق بائن می باشد که در صورت انجام مراحل آن، زن و مرد قادر به زندگی مشترک با یکدیگر نخواهند بود.

در این طلاق زن می تواند تصمیم خود را یک جانبه جهت جدایی از مرد بگیرد. در صورت انجام صیغه طلاق شرایطی وجود ندارد که مرد بتواند به زن خود بازگردد، مگر اینکه مجددا بین آنها صیغه عقد نکاح جاری شود.

کلام آخر

از آنجا که طلاق جزو آن دسته از موضوعات مهم به شمار می رود، نیاز است که در رابطه با آن از لحاظ قانونی اطلاعات کسب نمود. در این شرایط، استفاده از کمک یک وکیل کاربلد می تواند باعث شود تا فرایند طلاق آسان تر پیش رود.

قبل از هرگونه تصمیم گیری در رابطه با موضوعاتی از این قبیل توصیه می کنیم که حتما از مشاوره یک وکیل حرفه ای استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Moshaver Icon
Call Call Eitaa